FAQ

Jag funderar på att köpa en klocka på Internet. Vad behöver jag tänka på?
Det första man ska kolla är att Internetbutiken är en auktoriserad återförsäljare. Om den inte är det är det inte säkert att ev garantier är giltiga även om butiken säger detta. Man pratar idag mycket om världsgaranti men för det är det inte säkert att den Svenska generalagenten kan laga din klocka. Det är med största sannolikhet så att du som kund måste skicka klockan till det ursprungsland som klockan kommer ifrån för att få den reparerad. Generalagenterna har oftast inga reservdelar till dom modeller som man inte säljer i Sverige. Man lagar heller inte klockor som är sålda av en icke auktoriserad återförsäljare.

Är ni en auktoriserad återförsäljare?
Vi är auktoriserad återförsäljare på alla våra klockor.

Reparerar ni klockor själva?
Ja. Vi har idag en egen verkstad med egen urmakare.

Är era klockor CE märkta?
Ja. Vi jobbar endast med klockor som är godkända för den Europeiska marknaden. Detta betyder att alla våra klockor genomgått tester och är godkända mot bla nickel. 

Kan jag finansiera mitt köp räntefritt?
Nej förnärvarande går det tyvärr inte.

Vilken garanti är det på klockorna?
Vi följer våra leverantörers garantivillkor vilket är 1-3 år.

Vad händer om klockan går sönder?
Om klockan går sönder skickas klockan till oss för kontroll av vår urmakare. Klockan lagas då om felet faller inom garantin. Skulle det vara så att reparationen inte går på garantin lämnar vi ett kostnadsförslag på reparationen.

Vad är er leveranstid?
Vi levererar alltid klockorna så fort det bara går ibland kan klockan vara slut både i vårt lager och hos våra grossister men vi gör alltid allt för att kunden ska få sin klocka så fort det bara går.

Vad är er fraktkostnad?
Hos oss på KLOCKRIKET.Se har vi en frakt på 79 kr inom Sverige om man väljer att vi ska skicka klockan via Posten. Väljer man att få klockan skickad via DHL så är fraktkostnaden 0kr.  

Hur levererar ni klockan?
Vi använder oss idag av Posten och DHL. När vi skickar klockorna med DHL så går dom till en sk ServicePoint. Dessa ligger oftast nära din adress för uthämtning. DHL ServicePoint är ett annat utlämningsställe än Posten. Det kan vara tex en bensinstation, kiosk, konsum eller ICA. DHL levererar alltså inte klockan till dörren som man annars lätt kan tro. Avisering sker alltid till din e-post.

Vad händer om jag ångrar mig?
Enligt konsumentköplagen så har du öppet köp i 14 dagar vilket gör att du kan ångra ditt köp inom dessa dagar. Klockan måste naturligtvis vara oanvänd.
 
Hur kortar jag länken?
Enklast är att man går in hos en urmakare men man kan i vissa fall göra det själv. Flera kunder undrar om vi kan korta länken innan vi skickar klockan och visst kan vi göra detta men då måste man tänka på att bytes och återköpsrätten försvinner.

Hur kan jag betala min klocka?
Våra betalningsalternativ är följande:

Direktbetalning  via Payson.

Postförskott

Klockan är en present. Kan n i skicka den direkt dit?
Visst kan vi det men då måsta klockan vara betald. Ange då i rutan för övriga meddelanden till oss vart du vill att vi ska skicka klockan.

Skickar ni ut kollinr när klockan skickas från er?
Vi meddelar alltid via din registrerade mail eller sms när vi skickar klockan och då i dom flesta fall med kollinr. Vissa klockor kan ibland skickas direkt hem i brevlådan.

Vem står för portot om jag behöver sända tillbaka en klocka?
Vid återsändande av en klocka betalar alltid kunden själv frakten. Vi rekommenderar att man skickar klockan som rekommenderat brev så att den kan spåras. OBS Vi löser inte ut postförskott.

Varför ser man inte lagerstatus?
Vi har idag tyvärr inte alla klockor i lager men vi har väldigt duktiga leverantörer så vi brukar kunna hålla vårt mål på att kunden ska ha sin klocka inom 5 arbetsdagar.